Witaj na stronie Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy

Wincenty Witos

Godło
Wskazówki dla ucznia

WSKAZÓWKI DLA UCZNIA

Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
- Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
- Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
- Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
- Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
- Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

Przyjdź, postaram Ci się pomóc.

Decydując się na rozmowę masz prawo oczekiwać?

- Całkowitej dyskrecji, wszystko o czym powiesz zostanie na zawsze Twoje, nawet jeżeli   czasem pedagog będzie cię namawiał do poszerzenia grona wtajemniczonych, ta decyzja   będzie i tak należała tylko do Ciebie.
- Życzliwej uwagi, niezależnie od tego z jaką sprawą zwrócisz się do pedagoga.
- Zostaniesz bardzo uważnie wysłuchana/y i na pewno ominą cię: pouczanie,   moralizowanie, krytykowanie i wszystkie te rzeczy których nie lubimy.
- Otrzymasz za to informację na temat swojej sytuacji i propozycję porady oraz pomocy.

Kilka wskazówek efektywnego uczenia się

W celu praktycznej pomocy  w organizowaniu nauki w domu przedstawiam krótki regulamin :

Kilka wskazówek dobrego „dożywiania” naszego mózgu 

· Ucz się możliwie w jednym miejscu. Uporządkuj to miejsce i przygotuj potrzebne rzeczy
Zadbaj o własny kąt do nauki

· Zaplanuj swój czas nauki według planu lekcji. Zaznacz, co kiedy chcesz zrobić. Przygotuj się nie przed samą klasówką, lecz kilka dni wcześniej. Podziel materiał na pracę klasową na kilka małych części, abyś mógł przebrnąć przez niego bez stresu
Planuj naukę z kalendarzem w ręku

· Odrabiaj prace domowe regularnie. Notuj, co jest zadane, sporządź listę. Odrabiaj najpierw łatwiejsze zadania. Odznaczaj wykonane zadania
Sporządź listę prac domowych na dany dzień

· Czytaj, powtarzaj, opowiadaj, spisuj najważniejsze informacje, rysuj szkice, mapki
Ucz się na różne sposoby

· Twój mózg potrzebuje odpoczynku
Rób przerwy

· Podobne treści mogą się niestety pomylić przy odtwarzaniu z pamięci. Zrób sobie przerwę albo poucz się innego przedmiotu
Nie ucz się podobnych przedmiotów jeden po drugim

· Lepiej zapamiętuje się to, co się rozumie, niezrozumiałych rzeczy uczymy się często na pamięć, a takie informacje nie pozostają uporządkowane w pamięci długotrwałej
Opracuj, przejrzyj, zapytaj, zrozum

· Zapamiętaj małe partie materiału, nauka dużej partii materiału jednorazowo jest nie do opanowania
Podziel materiał na odpowiednie części

· Ucz się w skupieniu, niech nic nie zakłóca twojej uwagi. Zmęczony czy zaabsorbowany czymś innym zapomnisz materiał do jutra. Niech nic cię nie odrywa od pracy. Wyłącz telefon, niech domownicy ci nie przeszkadzają.
Pamiętaj nie tylko o skupieniu, ale i relaksie i fazach wyciszenia między nauką

· Ucz się mówiąc głośno, opowiadaj
Zmieniaj formy wypowiedzi

· Warto powtórzyć materiał zaraz po przyswojeniu go, zanim go zapomnisz . Fachowo nazywa się to przeuczaniem
Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj

· Po wykonanej pracy sam sobie wyznacz nagrodę!!!
Przyswajanie i korzystanie z wiedzy nie zależy tylko od inteligencji uczącego się ale również od technik uczenia się!

JAK SIĘ UCZYĆ

  • Dla efektywnego uczenia się niezbędne jest zainteresowanie tematem,                       
  • Zainteresowanie można osiągnąć dzięki poznaniu i zrozumieniu. Nudne jest zwykle to, co niezrozumiałe. 
  • Zainteresowaniu i koncentracji uwagi sprzyja aktywność własna: robienie notatek, szkicowanie,  dyskusja, tłumaczenie komuś... – pod warunkiem, że jest to działalność związana z tematem nauki.
  • Zrozumieniu sprzyja poszukiwanie dodatkowych informacji w encyklopediach, słownikach, lekturach, audycjach radiowych i telewizyjnych, w Internecie i u specjalistów z danego tematu. 
  • Zainteresowanie bezpośrednio wpływa na koncentrację uwagi, a nauka przez 15 minut przy uwadze skupionej na temacie daje lepsze efekty, niż przez 1 godzinę przy uwadze rozproszonej.
  • Zainteresowanie i koncentracja uwagi umożliwia naukę przez dłuższy czas bez zmęczenia i to mimo wydajnej pracy umysłu.
  • Zrozumienie, zainteresowanie i koncentracja uwagi prowadzą do polubienia tego czego mamy się nauczyć.
  • Lepszemu zapamiętywaniu i szybszemu przypominaniu sobie wyuczonych treści sprzyja dobry nastrój, ponieważ mózg człowieka łatwiej przyswaja informacje, którym towarzyszą przyjemne uczucia.
  • Lęk przed przedmiotem  albo niewłaściwa motywacja (np. zaliczenie a nie zainteresowanie) nie sprzyjają uczeniu się.
  • Najlepiej uczyć się na przemian przedmiotów kontrastujących ze sobą (np. j. polski, matematyka, historia, chemia), może to być kontrast przedmiot lubiany i nielubiany.
  • Warto pamiętać o przerwie w pracy: osoby pracujące szybko, w dużym napięciu powinny robić przerwy częściej.

Efektywnej nauce sprzyjają:

- świeże powietrze,

- właściwa temperatura w pomieszczeniu,

- wygodne miejsce do nauki,

- oświetlenie z lewej strony,

-  brak towarzystwa osób, które przeszkadzają i męczą,

-  porządek w miejscu pracy,

 Sposób uczenia się:

 Dla prawidłowej pracy umysłowej bardzo ważny jest odpowiedni sposób uczenia się.

-  planowanie nauki uwzględniając porę dnia, w której pracuje się nam najlepiej,

-  zaczynanie zawsze od najtrudniejszych lekcji,

- robienie krótkich przerw po każdej przyswojonej części materiału,

- przeplatanie przedmiotów ścisłych humanistycznymi, np. po historii – matematyka,

-  głośne powtarzanie materiału,

-  działanie np. sporządzenie planu, podkreślanie najważniejszych rzeczy, praca z atlasem lub mapą itp.

 

                                                                                        Powodzenia !

Nawigacja
Statystyki
Do wakacji zostało: 69 dni.
Do nowego roku zostało: 259 dni.
Naszą stronę odwiedziło: 6282116 osób.

Kalendarz
Kwiecień 2021

Nd Pn Wt Śr Cz Pt Sb
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Zegar