SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W OSOBNICY
Rok szkolny 2024/2025
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r.
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Rozporządzenie MEiN z dnia 26 stycznia 2022 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. 2022r. Poz. 186)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1610)
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
- Przepisy dotyczące standardów ochrony małoletnich znajdują się w art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Ta ustawa została zmieniona Ustawą o ochronie małoletnich, czyli tzw. ustawą Kamilka.
1. Wprowadzenie
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej nr 2 w Osobnicy opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego.
Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
2. Diagnoza potrzeb.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo – profilaktycznego,
- wniosków i analiz przedstawionych przez nauczycieli i wychowawców,
- ankiet przeprowadzonych wśród rodziców,
- rozmów z nauczycielami, uczniami, pracownikami szkoły
3. Ewaluacja szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego
Pod koniec roku szkolnego i na początku bieżącego roku szkolnego dokonana została ewaluacja dotychczasowego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz diagnoza potrzeb i zagadnień, które powinny być uwzględnione w programie wychowawczo-profilaktycznym na dany rok szkolny.
Zespół ewaluacyjny przeprowadził badania ankietowe wśród rodziców, uczniów oraz rozmowy z uczniami, nauczycielami i pracownikami szkoły.
Na podstawie przeprowadzonych badań i zaleceń ministerialnych określono propozycje tematów do realizacji w roku szkolnym 2024/2025
Jako pierwsze wzięto pod uwagę kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
Przeprowadzona ewaluacja programu wychowawczo – profilaktycznego wskazała następujące kierunki działań:
Ankiety wykazały, obszary na które należy zwrócić szczególną uwagę w bieżącym roku szkolnym 2024/2025, a mianowicie:
- wspieranie uczniów w radzeniu sobie z emocjami, głównie kontrolowanie stresu
- w miarę potrzeb i obserwacji organizowanie pomocy uczniom z problemami psychicznymi, organizowanie wsparcia psychologicznego,
- zwrócenie uwagi na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla potrzebujących uczniów,
- kontrolowanie negatywnych form zachowania (takich jak: agresja, wulgarne słownictwo, cyberprzemoc),
- informowanie uczniów o zagrożeniach związanych z nadmiernym korzystaniem z komputera, Internetu, telefonów komórkowych,
- przeprowadzanie zajęć integracyjnych,
- promocja zdrowego stylu życia,
- omawianie metod efektywnej nauki, planowania czasu wolnego, relaksacji
- nauka radzenia sobie ze stresem,
- komunikacja interpersonalna, negocjacje, (polepszenie relacji w klasie i poza nią).
Obszary zagrożeń
- w niektórych klasach jest niska motywacja uczniów do nauki
– wielu rodziców potrzebuje pomocy w doskonaleniu umiejętności wychowawczych, koniecznych do prawidłowego pokierowania rozwojem, zwłaszcza psychicznym i emocjonalnym dziecka,
– zaobserwowany brak odpowiedniego zaangażowania w proces uczenia się u poszczególnych uczniów,
- występowanie niewłaściwych postaw i zachowań u niektórych uczniów: używanie wulgaryzmów, przezywanie, dokuczanie, wyśmiewanie,
- korzystanie z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych.
Wnioski
Na podstawie ewaluacji podjętych działań w ramach Programu wychowawczo - profilaktycznego ustalono następujące wnioski:
- w dalszym ciągu prowadzić pogadanki na temat problemu cyberprzemocy, hejtu.
- należy kontynuować tego typu tematykę w celu utrwalenia treści, modelowania zachowań oraz umacniania już nabytych umiejętności
- należy w dalszym ciągu położyć nacisk na kształtowanie postaw zdrowotnych poprzez aktywność fizyczną, czyli angażowanie uczniów ze wszystkich klas do udziału w sportowych zajęciach pozalekcyjnych.
- dodatkowo wzbogacić zajęcia o tematykę zdrowego stylu życia, promowanie prawidłowego odżywiania z naciskiem na skutki – anoreksja, bulimia
Działania profilaktyczne podejmowane przez nauczycieli, pedagoga szkolnego, psychologa skutkują poprawą poziomu wiedzy uczniów na temat zachowań, które potencjalnie chronią ich zdrowie fizyczne i psychiczne:
- w szkole uczniowie nabywają wiedzę o technikach antystresowych, przełamywania barier w komunikacji z innymi, przeciwdziałania agresji i zdrowego stylu życia.
- w szkole uczniowie poznają zgubny wpływ substancji psychoaktywnych (papierosy, alkohol, narkotyki) i rozumieją potrzebę zapobiegania uzależnieniom.
- uczniowie i ich rodzice mają możliwość korzystania ze wsparcia profesjonalnych instytucji współpracujących ze szkołą w ramach Programu wychowawczo-profilaktycznego.
- uczniowie w trudnych sytuacjach mogą liczyć na pomoc i wsparcie ze strony psychologa, pedagoga szkolnego i nauczycieli. Rodzice/opiekunowie uczniów korzystają z pomocy specjalistów, nauczycieli przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- rodzice/opiekunowie uczniów korzystają z pomocy specjalistów, nauczycieli przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
4. Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców. Wciąż wysoki priorytet ma profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów spotęgowane nowym zagrożeniem wywołanym wojną na Ukrainie, stanowią nadal duże zagrożenie dla psychicznego dobrostanu uczniów. Szkoła zapewnia więc pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną.
5. Sylwetka absolwenta
Działania zawarte w programie zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, którego cechować będzie posiadanie uniwersalnych cech warunkujących odpowiednie funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Dążeniem Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy jest więc przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w dorosłym życiu.
Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- dobrze funkcjonuje w swoim środowisku rówieśniczym, w szkole i w domu,
- jest pogodny, pozytywnie nastawiony do otoczenia, jednak nie bezkrytycznie,
- umiejętnie komunikuje się z innymi, dostosowuje się do zachodzących zmian, reguł i zasad, które wyznaczają kierunek jego działania,
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
- zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
- prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
- jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
- zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami
- zna konsekwencje zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień bahawioralnych),
- szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
6. Cele ogólne programu.
Działalność wychowawczo – profilaktyczna w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym,
2) psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia oraz więzi łączących członków rodziny w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
3) społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw pro społecznych w sytuacji kryzysowej (np. zagrożenie epidemiologiczne, sytuacja kryzysowa uczniów z Ukrainy),
4) aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu (np. zagrożenie epidemiologiczne, militarne).
7. Cele szczegółowe programu:
- Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka i zapewnienie mu równych szans rozwojowych.
- Wprowadzanie uczniów w świat wartości, wskazywanie wzorców postępowania i zachowania.
- Wdrażanie do przestrzegania norm i zachowania kultury osobistej.
- Kształtowanie poczucia godności własnej i szacunku dla godności innych osób.
- Kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów .
- Wdrażanie profilaktyki uzależnień i upowszechnianie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania,
- Wykształcenie potrzeby oraz umiejętności dbania o własne ciało i sprawność fizycznąwdrażanie nawyków higieny osobistej i zachęcanie do aktywności fizycznej
- Upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych (cyberprzemoc)
8. Realizacja celów. Cele będą realizowane przez:
- zajęcia edukacyjne,
- programy profilaktyczne,
- współpracę między różnymi instytucjami (poradnie, policja, samorząd).
Cele będą realizować:
- dyrektor szkoły, nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog szkolny, higienistka szkolna, pracownicy szkoły.
9. W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
- wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
- odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej w szkole, klasie (reintegracja),
- utrwalanie u uczniów świadomego respektowania na co dzień reguł sanitarnych,
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców,
- minimalizowanie negatywnych skutków sytuacji kryzysowej wywołanej działaniami wojennymi na terenie Ukrainy, w jakiej znaleźli się uczniowie przybyli z tego państwa.
10. Zadania profilaktyczne programu to:
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- eliminowanie niebezpieczeństwa związanego z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
- uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku w sytuacjach trudnych (rodzina, nauczyciele, specjaliści).
11. Struktura oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych
Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego i profilaktycznego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- udzielają uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej w miarę potrzeb i możliwości
Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
PEDAGOG SZKOLNY, PEDAGOG SPECJALNY, PSYCHOLOG
- Rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych;
- Organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- Podejmuje działania wychowawcze wynikające z programu wychowawczego - profilaktycznego szkoły;
- Wspiera działania wychowawcze i opiekuńcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczego – profilaktycznego szkoły;
- Działa na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- Monitoruje sytuację wychowawczą w szkole;
- Utrzymuje stałą współpracę z wychowawcami klas;
- Udziela wsparcia uczniom w trudnych sytuacjach szkolnych, konfliktach rówieśniczych lub złożonych sytuacjach życiowo – rodzinnych;
- Wspiera rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych, szczególnie w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń;
- Prowadzi badania i działania diagnostyczne dotyczące poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
- Dodatkowo dla uczniów i rodziców prawnych podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych;
- Na zlecenie organów administracji publicznej, takich jak sądy, prokuratura, kuratorzy sądowi, policja, urzędy państwowe, szkoły itp., przygotowuje opinie o uczniach, w sprawach merytorycznie podległych pedagogowi szkolnemu.
Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- rada rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Samorząd uczniowski:
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
12. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym:
- uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
- pasowanie uczniów klas pierwszych,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Narodowe Święto Niepodległości,
- Jan Paweł II – nauczyciel i opiekun,
- andrzejki szkolne,
- mikołajki klasowe,
- jasełka,
- Dzień Ziemi,
- Święto Patrona Szkoły,
- szkolne obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
- zakończenie roku szkolnego.
13. Czynniki ryzyka, które mogą wystąpić w środowisku szkolnym i czynniki chroniące
|
Czynniki ryzyka
|
Czynniki chroniące
|
Psychologiczne
|
Nieśmiałość, lękliwość, niska samoocena, agresywność, chroniczne napięcie i niepokój, niepowodzenia szkolne, podatność na wpływy innych.
|
Pozytywny klimat szkoły, wyznawanie systemu wartości, uznanie autorytetów, przekonanie o szkodliwości alkoholu, narkotyków i innych używek, umiejętności interpersonalne, poczucie własnej wartości, zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy.
|
Związane z rodziną
|
Brak zainteresowania ze strony rodziny, rodzina dysfunkcyjna, brak więzi rodzinnych, brak rygorów i kontroli lub bardzo surowa dyscyplina, nadopiekuńczość, zaburzenia w pełnieniu ról ojca i matki, nieobecność ojca w domu (także psychiczna), rozwód.
|
Poczucie przynależności, zaangażowanie rodziców w życie dzieci, zdrowe więzi w rodzinie, współpraca ze szkołą, przestrzeganie ustalonych norm społecznych, okazje do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć.
|
Społeczne związane z grupą rówieśniczą
|
Grupa nieakceptująca uznanych norm społeczne, grupa akceptująca agresywne zachowania, niska wiedza uczniów o epidemii i zasadach ochrony zdrowia.
|
Prospołecznie nastawiona grupa rówieśnicza, grupa z uznanymi wartościami, o ustalonych akceptowalnych zachowaniach, np. harcerstwo, grupy wolontariatu, wymaganie od uczniów odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy.
|
14. Szczegółowe działania wychowawczo – profilaktyczne w poszczególnych sferach
1) Sfera fizycznego rozwoju ucznia – edukacja zdrowotna
Działania wskazane w rozporządzeniu
|
Sposób realizacji
|
Adresaci działań
|
Odpowiedzialni, termin
|
Działania informacyjne
|
Omówienie zasad zachowania w szkole w reżimie sanitarnym
Dostarczanie wiarygodnych informacji na temat warunków zdrowego stylu życia.
Dostarczanie informacji (ulotek) na temat skutecznego dbania o własne zdrowie.
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
|
Uczniowie
|
Nauczyciele,
Pedagog,
Pracownicy szkoły
|
Działania edukacyjne
|
Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie, estetykę własną i otoczenia. Utrzymanie higieny ciała i dbałość o schludny wygląd.
Nabywanie umiejętności zdrowego stylu życia.
Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego – zajęcia z wychowawcą.
Kształtowanie sprawności fizycznej i odporności. Rozwijanie nawyku uprawiania sportu
Kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji.
Zachowanie zasad bezpieczeństwa poruszania się na drogach i ulicach (bezpieczna droga do szkoły).
Nabywanie umiejętności opierania się naciskom otoczenia, nabywanie umiejętności bycia asertywnym – warsztaty edukacyjne.
Treningi umiejętności odmawiania papierosa, alkoholu, dopalaczy itd.
Prowadzenie profilaktyki uzależnień
Uświadomienie zagrożeń wynikających z przedwczesnej inicjacji.
|
Uczniowie
wszystkich klas
|
Nauczyciele, wychowawcy,
Dietetyczka
Pedagog szkolny
Pracownicy policji
Pedagog szkolny
|
Działania wychowawcze
|
Integracja zespołów klasowych po powrocie uczniów z nauki zdalnej.
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych.
Ugruntowanie wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania się, uświadamianie korzyści z aktywności fizycznej. Stosowanie profilaktyki.
Zmiana planów dydaktycznych zgodnie z wynikami diagnozy.
|
Uczniowie
|
Wychowawcy
Pedagog, pracownicy poradni
|
Działania profilaktyczne
|
Długofalowe wspieranie ucznia w rozwoju i zdrowym stylu życia poprzez:
- realizację zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej,
- prowadzenie pogadanek na temat zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych
Prowadzenie zajęć wychowawczych na temat zdrowia i jego ochrony jako jednej z najważniejszych wartości w życiu.
Spotkania z higienistką szkolną i pedagogiem.
Współpraca z instytucjami prowadzącymi profilaktykę w zakresie zdrowego odżywiania (otyłość, cukrzyca).
Uzależnienie od używek i dopalaczy – „Dopalaczom stop” – organizacja spotkań dla uczniów.
Udostępnianie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i ich rodziców w przypadku używania środków i substancji.
Podejmowanie działań ograniczających zachowania konfliktowe, stresowe, presję grupy, realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie.
Propagowanie idei walki z AIDS – Światowy Dzień Walki z Aids
|
Uczniowie
Uczniowie klas IV – VIII
Rodzice
|
Nauczyciele,
Wychowawcy
Pedagog, pracownicy poradni
Spotkania ze specjalistami.
Wychowawcy,
Pedagog szkolny
Nauczyciel wdż
|
2) Sfera społecznego rozwoju ucznia – kształtowanie postaw społecznych (relacje)
Działania wskazane w rozporządzeniu
|
Sposób realizacji
|
Adresaci działań
|
Odpowiedzialni, termin
|
Działania informacyjne
|
Prowadzenie rozmów z uczniami, uzupełnianie wiedzy na temat zasad dbania o higieniczny tryb życia.
|
Wszyscy uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy
pedagog szkolny
|
Działania edukacyjne
|
Rozwijanie samorządności uczniów – nauka zasad demokracji.
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów.
Rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów.
Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, umożliwianie uczniom udziału w działaniach z zakresu wolontariatu.
Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie społecznej, pokojowego rozwiązania problemów, z zachowaniem zasad komunikowania się.
Tworzenie warunków do rozwijania komunikacji i współpracy w grupie (w tym w środowiskach wirtualnych).
Organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych.
|
Uczniowie wszystkich klas
|
Nauczyciele, wychowawcypedagog szkolny
|
Działania wychowawcze
|
Przygotowanie uczniów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu społecznym.
Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, szczególnie w okresie po izolacji wywołanej epidemią,
Pomoc uczniom mającym problemy z ponownym wejściem do grupy, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych.
Rozwijanie wrażliwości i poczucia odpowiedzialności za relacje międzyludzkie.
|
Wszyscy uczniowie
|
Nauczyciele, wychowawcy pedagog szkolny
|
Działania profilaktyczne
|
Prowadzenie rozmów z uczniami, stosowanie technik relaksacyjnych.
Spotkania z policjantem – skutki prawne związane z występowaniem różnych form agresji, w tym cyberprzemocy.
Organizowanie wycieczek szkolnych oraz imprez integrujących środowisko klasowe i szkolne.
Kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł.
Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, w tym w okresie nauczania zdalnego, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej.
|
Uczniowie klas I – III i IV - VIII
|
Nauczyciele, wychowawcypedagog szkolny
Pracownicy policji
Wychowawcy klas
|
3) Sfera rozwoju psychicznego, emocjonalnego – wartości, normy, wzory zachowań.
Działania wskazane w rozporządzeniu
|
Sposób realizacji
|
Adresaci działań
|
Odpowiedzialni, termin
|
Działania informacyjne
|
Filmy i materiały edukacyjne.
Gazetki edukacyjne, szkolne radio.
|
Uczniowie
|
Nauczyciele
|
Działania wychowawcze
|
Budowanie systemu wartości – integracja działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły i rodziców.
Kształtowanie prawidłowego stosunku do wartości i norm oraz kultury zachowania.
|
Wszyscy uczniowie
Rodzice
|
Dyrektor szkoły
|
Działania edukacyjne
|
Realizacja zajęć edukacyjnych – kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze.
Pomoc uczniom przeżywającym kryzys wywołany pandemią koronawirusa, mającym zdiagnozowane problemy w sferze emocjonalnej, społecznej lub fizycznej
Nauka dobrych manier.
Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów – popularyzacja alternatywnych form spędzania wolnego czasu.
|
Uczniowie klas I – III i IV - VIII
|
Wychowawcy, nauczyciele
|
Formy działań profilaktycznych
|
Zajęcia z pedagogiem szkolnym – kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałości o język i kulturę wypowiadania się, również w Internecie.
Ankieta diagnozująca „Mój system wartości”.
Konkurs szkolny „Mistrz dobrych manier”.
|
Wszyscy uczniowie
|
Pedagog szkolny,
Nauczyciele
|
Całość Programu Wychowawczo - Profilaktycznego w zakładce DO POBRANIA |