Witaj na stronie Szkoły Podstawowej nr 2 w Osobnicy

Wincenty Witos

Godło
Czy moje dziecko jest dyslektykiem?

Czy moje dziecko jest dyslektykiem?

greckie dys - zły, trudny

łacińskie lego - czytam

Dysleksja rozwojowa - to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci z prawidłowym rozwojem umysłowym.

Dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu.

Dysgrafia - zaburzenia strony graficznej pisma.

Dysortografia - gdy występują tylko trudności ortograficzne.

Rozpoznawanie zaburzeń w czytaniu i pisaniu zwykle ma miejsce w początkowym okresie nauki szkolnej. Nauczyciele, zwłaszcza nauczyciel języka polskiego, zauważają, że "coś jest nie tak". Dziecko inteligentne, bystre, ma odbiegające od przeciętnych trudności z czytaniem lub (i) pisaniem. W takich sytuacjach najczęściej nauczyciel sygnalizuje swoje obserwacje rodzicom i proponuje wykonanie badań psychologicznych pod kątem dysleksji. Zdarza się jednak, że problem nie zostaje wychwycony w klasach młodszych. Uczniowie zdolni i bardzo ambitni często wstydzą się swojej przypadłości i potrafią zakamuflować trudność.

Oto wskazówki, które pozwolą na rozpoznawanie zaburzeń z kręgu dysleksji i dysgrafii.

 Jak rozpoznać trudności z czytaniem?

Po pierwsze sięgnij pamięcią do okresu, gdy Twoje dziecko uczyło się czytać. Odpowiedz na pytania:

1. Czy długo głoskowało wyrazy (miało kłopoty z łączeniem głosek w wyraz)?

TAK        NIE 

2. Czy odczytywało wyrazy, skupiając się na samym ich odczytaniu (miało kłopoty z czytaniem zdaniami)?

TAK        NIE 

3. Czy kończąc klasę I szkoły podstawowej nie opanowało płynnego czytania?

TAK        NIE 

Ilość odpowiedzi tak:    

0

Ilość odpowiedzi nie:    

0

Jak czyta teraz:

1. Nie chce głośno czytać?

TAK        NIE 

2. Przeraża je sama myśl o przeczytaniu grubej książki?

TAK        NIE 

3. Twierdzi, że książki to nuda?

TAK        NIE 

Ilość odpowiedzi tak:    

0

Ilość odpowiedzi nie:    

0

 Jeśli na podstawie tych pytań (przewaga odpowiedzi "TAK"), ustalisz, że Twoje dziecko ma kłopoty z czytaniem, możesz podejrzewać, że ma ono dysleksję.

 Jak rozpoznać dysgrafię?

 Obejrzyj zeszyt swojego dziecka. A tak wygląda zeszyt dysgrafika:

• zwykle nieco wymięty i niezbyt estetyczny;

• pismo często nie daje się odczytać;

• litery kanciaste, często o zmienionym kształcie, źle łączone, często wychodzą   poza liniaturę.

Ważne

• Dysgraficy zwykle piszą powoli.

• Częstą przyczyną dysgrafii jest nieprawidłowy sposób trzymania długopisu.

 

  Jak rozpoznać problemy dyslektyczno-dysortograficzne w pisaniu?

Błędy występują często, a nie sporadycznie. Dziecko popełnia błędy typu:

• zamiany liter podobnych graficznie p-b, b-d, m-n, a-o, a-ą w-m;

• mylenie głosek dżwięcznych i bezdżwięcznych p-b (babka - bapka), g-k (kogut - kokut);

• różnicowanie zmiękczeń np. ś-si (siano - śano), ć-ci (ćma - cima);

• przestawianie liter w wyrazie;

• gubienie lub dodawanie liter;

• ortografia (różnicowanie pisowni u-ó, rz-ż, ch-h, pisownia łączno-rozdzielna  itp.).

  Problemy dyslektyczne występują w różnym nasileniu. Jeśli współistnieją trudności w czytaniu i pisaniu, mimo że poza tym dziecko rozwija się normalnie, można podejrzewać, że jest ono dyslektykiem.

Więcej na temat dysleksji można przeczytać tutaj

Nawigacja
Statystyki
Do wakacji zostało: 61 dni.
Do nowego roku zostało: 255 dni.
Naszą stronę odwiedziło: 10153001 osób.

Kalendarz
Kwiecień 2024

Nd Pn Wt Śr Cz Pt Sb
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło