REGULAMIN WYCIECZEK I TURYSTYKI SZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 W OSOBNICY
Regulamin opracowano w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. poz. 1055)
I.
Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki obejmuje następujące formy:
- Wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
- Wycieczki krajoznawczo – turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,
- Wycieczki autokarowe (do dużych miast, teatrów, muzeów, pomników kultury itp) – uwzględnić należy relacje pomiędzy poziomem umysłowym, inteligencją ucznia a tematem do zrealizowania podczas wycieczki,
- Wycieczki rowerowe.
II.
Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki służyć powinna w szczególności:
- Poznawaniu kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
- Wspomaganiu rodziny i szkoły w procesie wychowania,
- Upowszechnianiu wśród młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
- Podnoszeniu kondycji zdrowotnej oraz sprawności fizycznej,
- Upowszechnianiu form wypoczynku.
III.
Zadania dyrektora szkoły:
- zapoznanie się z planem, trasą, datą wycieczki i zatwierdzenie jej,
- wyrażenie zgody na pełnienie funkcji kierownika i opiekunów uczestników wycieczki.
IV.
1. Kierownikiem wycieczki powinien być nauczyciel lub w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły inna pełnoletnia osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje, tzn. będąca instruktorem harcerskim albo posiadająca uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika lub instruktora turystyki kwalifikowanej, organizatora turystyki, instruktora krajoznawstwa lub zaświadczenie o ukończeniu kursu kierowników wycieczek szkolnych.
2. Zadania kierownika wycieczki:
a) opracowanie z udziałem uczestników szczegółowego programu i harmonogramu wycieczki,
b) opracowanie regulaminu wycieczki i zapoznanie z nim wszystkich uczestników,
c) dokładne zaznajomienie młodzieży z podstawowymi zasadami bhp i koniecznością zachowania ostrożności na jezdniach, drogach publicznych, na dworcach kolejowych, przystankach komunikacyjnych, w lasach, na szlakach turystycznych – zwłaszcza górskich i wodnych. Wskazanie na niedopuszczalność zabaw znalezionymi niewypałami oraz kąpieli w miejscach niestrzeżonych,
d) zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki; zaopatrzenie w apteczkę pierwszej pomocy,
e) organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników,
f) przydzielenie zadań wśród opiekunów i uczestników wycieczki,
g) racjonalne dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki,
h) sporządzenie dokumentacji wycieczki.
V.
Dokumentacja wycieczki:
- karta wycieczki z harmonogramem (w 2 egzemplarzach),
- lista uczestników wycieczki (w 2 egzemplarzach),
- pisemne zgody rodziców lub prawnych opiekunów na udział w wycieczce,
- dowód ubezpieczenia wszystkich uczestników wycieczki od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wyjazdu zagranicznego, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków kosztów leczenia,
- rozliczenie finansowe wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu 9 do 2 tygodni).
Dokumentację wycieczki kierownik przedkłada do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły najpóźniej na 3 dni przed terminem wycieczki. Jeden egzemplarz dokumentacji pozostaje w aktach szkoły, drugi zabiera kierownik ze sobą na czas wycieczki.
VI.
1. Opiekunem wycieczki powinien być nauczyciel lub w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły inna osoba pełnoletnia .
2. Zadania opiekuna wycieczki:
- sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczestnikami ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
3. Dla zapewnienia uczestnikom wycieczek pełnego bezpieczeństwa konieczne jest przydzielenie opiekunów według następujących zasad:
- 1 opiekun na 30 osób podczas wycieczek przedmiotowych w miejscu, które jest siedzibą szkoły,
- 1 opiekun na 15 osób przy wyjściu lub przy wyjeździe autobusem poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły,
- 1 opiekun na 10 osób na wycieczki górskie,
- 1 opiekun na 5 osób na wycieczkach wysokogórskich,
- 1 opiekun na 5 osób na szlakach wodnych i w Tatrach,
- 1 opiekun na 10 osób w innego rodzaju wycieczkach,
- 1 opiekun na 7 osób na wycieczkach rowerowych,
- 1 opiekun na 9 osób przy przejazdach kolejowych.
VII.
Postanowienia końcowe:
W wycieczkach turystyczno – krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
|