PROJEKT
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY"
W kwietniu 2009 roku Szkoła Podstawowa nr 2 w Osobnicy przystąpiła do realizacji Ponadregionalnego Projektu Edukacyjnego współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy". Beneficjentem Projektu, który objął 2.700 szkół podstawowych z terenu sześciu województw była Grupa Edukacyjna S.A. z Kielc. Szkoła Podstawowa nr 2 w Osobnicy była jedną z 450 szkół województwa podkarpackiego, które zostały wylosowane do udziału w tym projekcie.
Głównym celem projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" było wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Istotą projektu było wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów nakierowane na rozwój kompetencji kluczowych, poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela. Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywało się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, amerykańskiego psychologa i neurologa, profesora Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Bostońskiego, który zakłada, że każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji w różnym stopniu rozwinięte. Tworzą one niepowtarzalny „profil inteligencji”, który podlega zmianom. Wszystkie te inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują, a każdą z nich można rozwijać („słabsze” inteligencje można rozwijać poprzez „mocniejsze”). Wykorzystanie w praktyce teorii H. Gardnera zapewniło uczniom doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Umożliwiło działania we wszystkich dziedzinach aktywności, a szczególnie: językowej (język ojczysty i obcy), matematyczno - przyrodniczej, artystycznej i ruchowej, komunikacyjno - informacyjnej, społecznej (intra- i interpersonalnej). Wprowadzenie nowych treści i metod odbywało się na bazie opracowanych na potrzeby projektu materiałów metodycznych. Praca z dziećmi była prowadzona podczas zajęć obowiązkowych w ramach realizacji podstawy programowej oraz na zajęciach dodatkowych – pozalekcyjnych (50 godzin). W naszej szkole projekt adresowany był do uczniów klas I - III, a prowadzony był przez nauczycieli nauczania zintegrowanego: p. Elżbietę Ochwat, p. Dorotę Bienia i p. Danutę Kula.
Do projektu dobrane zostały takie środki, które stymulowały rozwój wieloaspektowo i wielowymiarowo. Uwrażliwiły na odbiór sensoryczny, zaspokajając potrzebę samodzielnego odkrywania świata, kształtując umiejętność uczenia się i samokontroli oraz motywując do samodzielnych działań, dając możliwość odczucia sukcesu. Środki dydaktyczne wykorzystane w Ośrodkach Zainteresowań sprzyjały humanizacji procesu kształceni i odczuwaniu radości ze zdobywania wiedzy, wyzwalając zainteresowania, rozwijając zdolności i umiejętności uczenia się zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju oraz indywidualnym profilem inteligencji dziecka. Efektem uczestnictwa uczniów w zajęciach dodatkowych był pokaz efektów i osiągnięć dzieci zaprezentowany na forum publicznym.
|