Netykieta jest zbiorem zasad postępowania (swego rodzaju savoir vivrem) obowiązującym wszystkich użytkowników Internetu. Niepokojący wydaje się fakt, że bardzo wiele osób nigdy o niej nie słyszało. Spisana netykieta ma uświadamiać lub przypominać użytkownikom zasady obowiązujące w bardzo już licznej społeczności internautów. Zasady netykiety są aktualne, niezależnie od tego, kiedy zostały spisane! Być może zauważyłeś w Sieci coś, co jest z nią sprzeczne, co jednak nie oznacza, że podobne działania są wskazane czy właściwe.
Trzy główne zasady:
myśl,
nie działaj na czyjąś szkodę,
nie nadużywaj.
E-MAIL poczty elektronicznej używaj "z głową",
odbieraj pocztę codziennie tak, jak zaglądasz codziennie do skrzynki na listy z pocztą tradycyjną. Jeśli jest to niemożliwe, to staraj się to robić jak najczęściej. Natomiast gdy masz zamiar odbierać e-maile raz na miesiąc to albo nie podawaj nikomu swojego adresu albo przy podawaniu zaznacz, że odbierasz pocztę średnio raz na miesiąc;
pisz listy w formacie tekstowym, a nie HTML, chyba że akurat jest to konieczne, ale na pewno nie pisz standardowo w formacie HTML. Po pierwsze, format tekstowy zajmuje znacznie mniej KB, po drugie, wiele osób czyta pocztę poprzez strony www i jeśli nawet ma opcję podglądu wersji w HTMLu to zapewne tego nie zrobi i twój trud pójdzie na marne;
nie przesyłaj pocztą na pewno plików większych niż 1MB bez uprzedzenia adresata. Istnieją lepsze sposoby przesyłania dużych plików;
załączniki zawsze pakuj przed wysłaniem programem do kompresji;
nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia;
jeśli wstawiasz stopkę w swoich emailach, to postaraj się żeby nie była ona dłuższa niż 3-4 linijki. Ostatnio modne stało się umieszczanie złotych myśli jako stopki... pomyśl chwilę, czy ktoś będzie ją czytał i czy będzie szczęśliwy dostając choćby 20 raz tą samą złotą myśl? Umieszczaj w stopce informacje istotne, jak najkrótsze i konkretne. Jeśli chcesz umieszczać cytaty sławnych i podziwianych to nie wysyłaj nikomu 2 razy tego samego, bo to mija się z celem;
nie cytuj całej wiadomości, chyba że jest to niezbędne. Jeśli cytujesz słowa "przedmówcy" to odpowiadaj pod każdym akapitem z osobna, jeśli e-mail ma dłuższą treść lub dotyczącą kilku tematów. Jeśli nie jest to konieczne to nie cytuj nic z poprzedniego listu i tylko ewentualnie w temacie do otrzymanego tematu wiadomości dodaj "RE: " jeśli nie zrobi tego za ciebie program obsługi poczty, co się chyba nie zdarza. Dobrze widziane jest przytaczanie tylko tych słów adresata, które są ważne w naszej wypowiedzi, a pozostałe usuwajmy, tak samo jak reklamy (stopki) dodawane automatycznie do wszystkich wiadomości na serwerach z darmowymi kontami;
gdy rozsyłasz pocztę do grupy osób, korzystaj z pola "BCC" czyli "UDW" ("Ukryty do Wiadomości"), gdyż nie każdy musi sobie życzyć by jego adres email został ujawniony pozostałym twoim adresatom;
sprawdzaj swój komputer programami antywirusowymi, byś nie przesyłał wirusów innym internautom;
nie rozsyłaj spamu (niechcianej poczty: zazwyczaj reklam). To jedno z najbardziej znienawidzonych, niepożądane działanie w Internecie. Problem spamu zaczyna być regulowany prawnie;
nie pisz bez potrzeby dużymi literami - oznaczają krzyk.