Jak się uczyć? - rady dla uczniów.
1. Uważaj na lekcjach i zabierz z nich jak najwięcej do domu.
2. Nie zabieraj się do odrabiania lekcji zaraz po powrocie ze szkoły. Zjedz obiad, odpocznij, ale nie za długo.
3. Najlepiej od razu odrabiaj lekcje z tych przedmiotów, które były tego dnia w szkole, nie odkładaj ich na ostatnią minutę.
4. Zaczynaj uczenie się od przedmiotów, które najmniej lubisz i które są dla Ciebie najtrudniejsze. Dopiero na końcu zabierz się do tego, co najbardziej lubisz.
5. Nie ucz się bez przerwy. W czasie nauki w domu spróbuj zastosować 5 - 10 minutowe przerwy np. na gimnastykę.
6. Staraj się jak najlepiej wykorzystywać czas - myśl o tym, co robisz.
7. Nie udawaj, że się uczysz - oszukujesz nie tyle innych, ale samego siebie.
8. Unikaj zapamiętywania rzeczy, których nie rozumiesz.
9. Nie korzystaj stale z pomocy domowników, - co możesz staraj się zrobić sam.
10. Nie ucz się tylko dla stopni.
11. Prowadź starannie zeszyty. Mój zeszyt świadczy o mnie, jest znakiem mojej pracy.
12. Unikaj nieróbstwa, lenistwa - ten, który nic nie robi, męczy się bardziej, niż ten, który pracuje. 13. Musisz sobie uświadomić, na co zwracasz największą uwagę:
- to mi wygląda na fajny pomysł - WZROKOWIEC
- to brzmi fajnie - SŁUCHOWIEC
- mam złe przeczucia - CZUCIOWIEC
Wzrokowcom pomaga w uczeniu się sporządzanie wykresów i map myślowych;
Słuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, nagrywać swoje wypowiedzi, a potem je odsłuchiwać, dobrze, jeśli uczą się z kimś, najlepiej zapamiętują w trakcie dyskusji. Ich nauce sprzyja cicha muzyka, z którą kojarzą przyswajany materiał.
Dla czuciowców istotna jest przestrzeń, w której się uczą.
Bibliografia:
Birkenbihl V.F. - Trening sukcesu, Wrocław 1996
Gozdek - Michaelis K. - Rozwiń swój genialny umysł, Warszawa 1997
Lang G. - Jak być lepszym w szkole, Katowice 1996
Robbins A. - Nasza moc bez granic, Warszawa 1996 |