"Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może"
Janusz Korczak
Przygotowanie uczniów do konkursów
Każdy człowiek jest do czegoś uzdolniony, a wykrywanie tych zdolności jest bardzo ważnym zadaniem szkoły, czyli nauczycieli i wychowawców. Wiadomo, że tyle jest rodzajów zdolności, ile jest rodzajów działalności ludzkiej i każdemu rodzajowi działalności odpowiada rodzaj zdolności. Często jednak nawet wysokie uzdolnienia nie wystarczają do osiągnięcia sukcesu na miarę własnego talentu, jeżeli nie jest on wsparty rzetelną pracą i pomocą ze strony nauczyciela. Toteż wdrażanie uczniów do systematycznej pracy nad własnym rozwojem stanowi szczególnie ważną część składową działań pedagogicznych dynamizujących rozwój ich zainteresowań i uzdolnień. Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja kształtowaniu osobowości i rozwijaniu zainteresowań.
W ogólnych założeniach praca z uczniami ma na celu rozwijanie ich zdolności i zainteresowań. Są to działania nastawione na:
- stwarzanie możliwości rozwoju ich zainteresowań;
- pobudzanie aktywności umysłowej uczniów, wyobraźni, fantazji;
- motywowanie uczniów do wykorzystania swoich zainteresowań i uzdolnień w dalszej pracy;
- przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem posiadanej wiedzy;
- doskonalenie koncentracji uwagi;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności, a także przygotowanie uczniów do konkursów;
- udział uczniów w różnorodnych konkursach szkolnych i pozaszkolnych
Przygotowanie uczniów do konkursów bazuje przede wszystkim na ich zdolnościach i zainteresowaniach. Nie ulega wątpliwości, że warto i można kształtować zainteresowania. Trudniej określić, jak to robić, które czynniki oraz metody i formy oddziaływania są najbardziej skuteczne. Złożoność problemu wynika stąd, że na każdą jednostkę oddziałują w różnym stopniu odmienne czynniki. Zmieniają się one w zależności od wieku dziecka, jego aktywności, oddziaływania środowiska, rodziny, instytucji wychowawczych, organizacji dziecięcych i młodzieżowych oraz innych.
Rola szkoły w kształtowaniu zainteresowań uczniów jest niewątpliwa. Na niej to spoczywa odpowiedzialność za wykrywanie i rozwijanie zainteresowań. Jeśli praca dydaktyczna prowadzona jest przez szkołę w sposób ciekawy i urozmaicony, uczniowie interesują się wieloma problemami. Nauczanie szkolne zwiększa zasób wiedzy i wzbogaca ją różnorodnymi treściami, a tym samym tworzy szansę ujawnienia się nowych zainteresowań. Treści zawarte w programie nauczania, zarówno ogólne, jak i szczegółowe, winny znajdować odbicie w zainteresowaniach uczniów. Ważnym czynnikiem wpływającym na zainteresowania są metody pracy stosowane przez nauczyciela. Jeżeli nauczyciel bacznie obserwuje swoich uczniów, umie dostrzegać u nich zainteresowania pewnymi sprawami. Ma on cenną wskazówkę do pracy w kształtowaniu i rozwijaniu zainteresowań swych wychowanków.
Aby zmotywować uczniów do wzięcia udziału we wszelkiego rodzaju konkursach, trzeba umiejętnie wpłynąć na ich chęci, rozbudzić zainteresowania i pozytywne nastawienie do uczestnictwa w konkursach. Takie podejście pedagoga pozwala uczniom w pełni zaangażować się w realizację projektu konkursów.
Pomocne w przygotowaniu uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych jest uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, podczas których uczniowie poznają zagadnienia wykraczające poza program nauczania w szkole podstawowej. Poszerzają swoją wiedzę, rozwijają swoje zdolności, kształtują logiczne myślenie.
|