W czerwcu br. przystąpiliśmy do konkursu organizowanego przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska finansowanego ze środków PGNiG Obrót Detaliczny. Spośród wielu ciekawych scenariuszów opracowanych przez Fundację wybraliśmy 2 projekty edukacyjne pt. "Dlaczego latawiec lata?" dla klas IV - VI oraz "Dbamy o zwierzęta hodowlane" dla klas I - III, które kształciły u naszych uczniów kompetencje matematyczno - przyrodnicze. Zajęcia zgodnie z proponowanym scenariuszem rozpoczęliśmy jeszcze w czerwcu, a zakończyliśmy we wrześniu br. Na realizację projektu składały się w klasach starszych eksperymenty dotyczące badania powietrza. Aby pokazać uczniom, że powietrze można zobaczyć, poczuć i dotknąć zorganizowaliśmy zabawy z użyciem piórek, baloników, baniek mydlanych, których inspiracją stała się muzyka. Dzieci z wielkim zainteresowaniem prowadziły obserwacje i formułowały wnioski. Sprawdzaliśmy także jak kształt wpływa na powstawanie lub brak siły nośnej. Dzieci zbudowały papierowe samoloty metodą origami. W trakcie składania samolotów okazało się, że niektórzy potrafią robić je doskonale, a nawet pomagają swoim kolegom i koleżankom. Następnie na placu przy szkole urządziliśmy zawody lotnicze mierząc czas i odległość lotu. Samoloty latały sprawnie i daleko dostarczając dzieciom radości. Największym wyzwaniem dla wszystkich uczestników projektu okazało się jednak wykonanie latawców. W umówionym terminie uczniowie przynieśli swoje latawce i nastąpiła ich prezentacja przed poszczególnymi grupami. Na koniec projektu udaliśmy się w miejsce, gdzie teren był bezpieczny tj. płaski i z dala od linii energetycznych, aby wypróbować nasze latawce. Szukaliśmy strefy wiatru, która poderwie je do góry. Okazało się, że nie jest to wcale takie proste. Jednak nasza praca i cierpliwość została nagrodzona, ponieważ kilku latawcom udało się wznieść i trochę poszybować. Natomiast w klasach młodszych dzieci poszukiwały informacji o zwierzętach hodowlanych w książkach, w czasopismach i Internecie, a następnie odbyła się wycieczka do gospodarstwa wiejskiego, pani Renaty Marszałek. Tam dzieci zobaczyły na własne oczy, niektóre zwierzęta hodowlane, widziały pomieszczenia w jakich żyją, miały okazję doznać wielu wrażeń odbieranych różnymi zmysłami. Poznały różne ciekawostki np. ile mleka dziennie daje krowa, ile i jak często kury znoszą jajka i w jaki sposób wyrabia się masło i ser. W ramach projektu zorganizowane zostały zajęcia na których uczniowie wykonali z papieru wiejskie zagrody i lepili do nich zwierzęta z plasteliny oraz malowali farbami plakatowymi postaci zwierząt. Przygotowując się do spektaklu muzycznego, dzieci zaprojektowały i własnoręcznie wykonały maski zwierząt hodowlanych. Zajęcia te sprawiły dzieciom ogromną radość. Efektem końcowym był „ZWIERZĘCY MUSICAL”.
Dzięki temu konkursowi poprzez zabawę, proste doświadczenia, aktywne działanie nasi uczniowie odkrywczo spojrzeli na otaczający ich świat, stając się inspiracją do podejmowania działań i inicjatyw, które przyczynią się do pozytywnych zmian i lepszego zrozumienia zjawisk przyrodniczych.
Poza tym Jury oceniające prace przyznało naszej szkole bon na zakup pomocy naukowych oraz zestaw Ekobadacza, dzięki którym nasze dzieci jaszcze bardziej zaangażują się w działania na rzecz najbliższego środowiska. |